top of page
Vyhledat

Evropské wellness: Jaké další zážitky nabízí kromě lázní

Aktualizováno: 7. 5.

Existuje rozdíl mezi „americkým“ a „českým“ wellness? Jednoduchá otázka, pro někoho možná nezvyklá, vždyť, co se může na wellness lišit? Wellness je prostě wellness! No, pojďme se podívat blíž na Evropské wellness, ať pochopíme, odkud se bere to "naše české"a kudy by mohlo kráčet v příštích letech. Začneme radou od největší studnice současného poznání, což je pro mnohé (ať se nám to líbí nebo ne) pan Google.


Jaké wellness si v Evropě servírujeme?
Jaké wellness si v Evropě servírujeme?

Jak vypadá evropské wellness podle vyhledavače?

Když do Googlu zadáte výraz „european wellness“, co se vám zobrazí? Mně se tematicky zobrazil odkaz na stánku National Geographic Traveller a jejich článek 50 nejlepších wellness destinací: Evropa.  To by mohl být docela dobrý zdroj, kde zjistit, jak wellness na Starém kontinentě funguje, ne? Zejména bych mohla být potěšena tím, že hned první „nej destinací“ jsou české Karlovy Vary! Asi tušíte, že vám teď prozradím, proč potěšena nejsem.


Když se podíváte na všechny ty wellness destinace, velmi rychle zjistíte, že se jedná o přední lázeňské hotely a rezorty. Soudě podle karlovarského hotelu Richmond, evropské wellness by bylo místo, kde vám poskytují tu nejlepší péči, prémiové služby a tradiční procedury. Velmi malá pozornost (pokud vůbec nějaká) je věnována vlastní zodpovědnosti za své zdraví v normálním životě, což je hlavním principem wellness. Evropské wellness by tedy bylo spíše o pasivním užívání si luxusních služeb, než o hledání lepšího já.


Wellness turismus jako vhodná alternativa

Evropské wellness je tedy spíše to, co bychom mohli zařadit do kategorie wellness turismus, který pánové Mueller a Kaufman definují následovně:

„Wellness turismus je souhrn všech vazeb a fenoménů vycházejících z cestování a pobytu lidí, jejichž hlavním cílem je uchování nebo zlepšení jejich zdraví. Zůstávají ve specializovaných hetelech, které poskytují odpovídající know-how a individuální péči. Požadují komplexní balíčky služeb zahrnující pohybové aktivity, zkrášlující procedury, zdravou výživu či dietní programy, různé formy relaxace či meditace a další vzdělávání či duševní činnosti.“


Lázeňství a wellness: přirozená synergie s mnoha příležitostmi…

Lázeňský průmysl, který se v Evropě přirozeně chytl této poptávky wellness turistů, nedávno přijal myšlenky wellness do své filosofie. Jednotlivé procedury by tak neměly být poskytovány jednotlivě a osamoceně, ale jako součást komplexního plánu, který vede jedince k lepšímu a zdravějšímu životu. Toto je však teorie, v praxi to nějakou dobu ještě potrvá, než nabídka wellness hotelů skutečně přijme tento trend.


…příležitosti je však třeba nejdříve pochopit a pak plně využít!

Oficiálně se totiž lázeňství k wellness přihlásilo teprve v roce 2010, kdy mezinárodní organizace Global Spa and Wellnes Summit nechala zpracovat výzkumnou zprávu Lázně a globální wellness průmysl: Synergie a příležitosti. V této zprávě uvádí následující doporučení.


Zde jsou některé klíčové kroky, které by měly být podniknuty pro další rozvoj lázeňství a wellness:

  • Vytvořit jednotné porozumění wellness terminologii a jeho teoriím, abychom redukovali zmatení na straně lázeňských klientů.

  • Neustále podporovat a podněcovat diskuse na téma wellness v kontextu lázeňství, abychom udrželi krok s rychle rostoucím a měnícím se wellness odvětvím.

  • Vytvořit reprezentativní průzkum trhu, který propojí lázně a wellness.

  • Podporovat a popularizovat vědecké a na důkazech založené výzkumy různých wellness přístupů.

  • Podporovat další zkoumání tohoto nového odvětví s cílem zvýšit povědomí o možných příležitostech a přilákat nové investice.

  • Spojit se s veřejnými a lékařskými institucemi v příbuzných oborech a využít společné zdroje.

  • Seznámit lázeňský management s problematikou wellness a nových podnikatelských příležitostech, které nabízí.


Toto je strategie, kterou oficiálně přijalo světové lázeňství. Evropské a české lázně tedy správně přijaly slovo wellness do svého slovníku. Teď je však třeba jej vysvětlit, abychom i v Evropě mohli využít celý potenciál, který tento koncept nabízí.

Wellness totiž nemusí být jen za zdmi wellness center!

Souhlasíte? Jak se vy díváte na wellness v Evropě?

 
 
 

Comments


bottom of page