Jak bojovat se stresem? Připravte se a užijte si to

Na tipy, jak zvládnout stres ve zkouškovém, se mě na začátku roku zeptala redaktorka časopisu MUNI. Vznikl z toho pěkný článek, který si můžete nyní přečíst i na tomto blogu.

Článek byl publikovaný v časopisu MUNI.

Představit si zkouškové bez stresu a vyčerpání je pro většinu studentů pravděpodobně stejně nereálné jako představit si Vánoce bez cukroví. Ale stejně jako si můžeme koupit svíčku s vůní vanilkových rohlíčků, můžeme si i ve zkouškovém ulevit od stresu.

Naše tělo dokáže pod stresem fungovat na plné obrátky několik hodin, ale pak přijde úpadek a tělo zhasne jako baterka.

Studenti mnohdy nechávají stres dojít až do krizových situací, kdy v zoufalství hledají útěchu v litrech kávy, zeleném čaji nebo bylinách, jako je guarana a yerba maté. Většinou je ale účinek těchto podpůrných přípravků pouze krátkodobý.

Základní prevencí proti stresu může být pouhá příprava. Sepsání úkolů, které musí člověk v daný den splnit, může pocitově vytvořit více prostoru v hlavě, vysvětluje Jana Stará. Podle ní může proti stresu pomoct také krátké dechové cvičení nebo obyčejný pohyb.

„Mnohdy nádech a výdech nebo dva dřepy dopomohou ke zklidnění. Člověk se přestane soustředit na myšlenky ve své hlavě, naopak se zaměří na své fyzické tělo a uvolní se,“ popisuje.

V koučinku se ve stresových situacích využívá model nazývaný "worst case scenario", při němž si klient představí nejhorší možný scénář, který by mohl v dané situaci nastat a uvědomí si širší kontext.

„Ve zkouškovém to můžeme chápat v tom smyslu, že fakt, že neudělám zkoušku na první pokus, bude mít za následek například zkrácení plánovaného volna, případně pocit trapnosti, ale v širším kontextu to znamená jediné – půjdu na druhý pokus,“ popisuje koučka s tím, že to přece už nezní tak tragicky.

Udělejte si to hezké

„Důležité je, aby si každý našel to, co mu přináší radost a uvolnění od stresu, a tím pádem i co mu dobíjí baterky. Někomu může pomáhat běh v přírodě nebo lekce jógy, jinému naopak svěření se s problémy kamarádce,“ říká Jana Stará.

Apeluje na dodržování dvou základních věcí: pravidelně jíst alespoň malé porce, a to i přes pocit nechutenství, a snažit se pravidelně a dostatečně spát. „Platí to zejména pro dlouhé zkouškové období, kdy musíme podávat extrémní výkony. Naše tělo dokáže pod stresem fungovat na plné obrátky několik hodin, ale pak přijde úpadek a tělo zhasne jako baterka,“ vysvětluje a radí nebrat zkouškové primárně jako stres a krizi, ale snažit se si ho udělat hezké.

Zpříjemnit si konec semestru doporučuje například dobrým jídlem, kterým se mohou studenti odměnit za celý den učení, nebo oblíbenou aktivitou, kterou si proloží dlouhé dny strávené nad skripty. „Zkrátka najít si cestu, aby mě učení bavilo,“ doplňuje wellness koučka.

A studenti, kteří ještě nenašli tu správnou aktivitu ke zmírnění stresu, si mohou v příštím semestru zapsat v rámci celouniverzitního tělocviku předmět p9012 Wellness – životní styl v praxi a společně s Janou Starou najít ten správný způsob, jak zkouškové období a celé studium, ale vlastně celý svůj život nejen přežít, ale i prožít.

Článek napsala Jana Stará


Podělte se o svůj názor